به سایت مینو علیمحمدی (مدرس دوره‌های زندگی موفق) خوش آمدید

ویژگی های افراد کاریزماتیک

ویژگی های افراد کاریزماتیک

کاریزما در لغت به معنی جذابیت غیرعادی و دارا بودن صفت‌های ویژه و ممتاز و منحصر به‌ فردی است که مورد پسند و ستایش تعداد زیادی از دیگر انسان‌هاست. جاذبه‌ای انفرادی (فردی) که اثری اجتماعی (جمعی) دارد.

اشخاص کاریزماتیک توانایی جذب مردم را به سوی خود دارند و می‌توانند به راحتی آن‌ها را متقاعد کنند، بدون این که مردم آن را بی‌عدالتی تلقی نمایند. همچنین جاذبه و محبوبیت بسیاری بین مردم دارد؛ و حتی اگر سِمت رسمی در اختیار نداشته باشد، می‌تواند بر رفتار دیگران تأثیر بگذارد. بسیاری از جامعه‌شناسان امروزی معتقدند که کسب شخصیت کاریزماتیک ممکن است؛ و می‌توان ویژگی‌های شخصیت کاریزما را شناخت و آموزش داد.

ممکن است برخی افراد ذاتاً شخیصتی کاریزماتیک داشته باشند، اما کاریزما مجموعه‌ای از رفتارها، صفات و مهارت‌ها است برخلاف تصور اکثر افراد که گمان می کنند کاریزما ذاتی و درونی است ، بخشی از آن هم آموختنی است.

متمایز بودن نسبت به سایرین

قابلیتی خاص که در شخصیت فرد نمایان می‌شود، طوری‌که او را از سایر افراد عادی جامعه متمایز می‌کند و باعث می‌شود دیگران شیفته اش شوند و از او الگوبرداری میکنند تا شبیهش رفتار کنند. افراد مشهور مثل خواننده ها و بازیگران و شخصیت های ورزشی در میان جمع همیشه از نفوذ بالایی برخوردارند و همیشه از آنها الگوبرداری می شود .

داشتن اعتماد به نفس

اگر فردی تمام مهارتهای لازم را کسب کند ولی اعتماد به نفس نداشته باشد در میان مردم این قابلیتش دیده نمی شود. اعتماد به نفس یعنی توانمندی در انجام کارها با انگیزش درونی و به شکلی قاطع و محترمانه، بدون نگرانی از اینکه دیگران درباره ما چه طور فکر می‌کنند. وقتی به خود اعتماد داری کلامت قدرت بیشتری پیدا می کند و دیگران را بیشتر می توانی متقاعد کنید.

داشتن مهارتهای کلامی و غیرکلامی

از ضروری ترین ویژگی های این اشخاص این است که میتوانند به شکلی موثر و متقاعد کننده و تاثیرگذار صحبت کنند. این مهارت هم میتواند ذاتی و هم اکتسابی و قابل یادگیری باشد، وقتی ماهرانه صحبت می‌کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم توجه‌ها را به سمت خود جلب کنیم، آنچه را در ذهن داریم به شکل شفاف منتقل کنیم و به هدف مورد نظرمان دست پیدا کنیم.

لبخند زدن

یکی از موثرترین ابزارهای مورد استفاده افراد کاریزماتیک لبخند آنهاست که موجب صمیمیت و دوستی می‌شود.

لبخند زدن شما را فردی خوش اخلاق معرفی می‌کند و  فردی صمیمی و قابل اعتماد که مردم دوست دارند به او نزدیک شوند و بیشتر با او در ارتباط باشند.

بر روی لبخند زدن تحقیقات زیادی صورت گرفته است که به وقت لبخند انقباض نسبی عضلات صورت موجب انتقال خون به مغز می‌شود و دمای مغز را متعادل می‌کند.  همین تعادل دمایی موجب حس لذت بیشتر در وجود شما می‌شود که روحیه خوش بینانه‌تری را منتقل می‌کند.

توجه همه جانبه داشته باشید

این افراد به درستی و به موقع به اطرافیان خود توجه می‌کنند. بخشی از این توجه به واسطه ارتباط چشمی برقرار می‌شود. شما برای کسب نتایج مثبت در روابط فردی و اجتماعی، بهتر است به سراغ تقویت تماس چشمی بروید. طی تحقیقات روانشناسانه علمی زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباط چشمی بر قابلیت اطمینان، اعتماد و جذابیت درونی به قدری موثر است که نباید آن را نادیده گرفت .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.