به سایت مینو علیمحمدی (مدرس دوره‌های زندگی موفق) خوش آمدید

خوب صحبت کردن می تواند احترام دیگران را نسبت به شما برانگیزد و شما را در نظر آنها ارزشمند و دارای توانایی برقراری اجتماعی خوب جلوه دهد. از طرفی این توانایی، نظر دیگران را به شما جلب می کند و همین عاملی برای موفقیت شما در هر زمینه ای می تواند باشد. برای اینکه بیانی خوب در هنگام صحبت داشته باشید و به مرحله ی بالاتر از آنچه هستید قدم بگذارید باید تغییراتی برای به وجود آوردن بیانی موثر تر در خود ایجاد کنید و این پنج اصل زیر را دنبال کنید:

۱ . اشتیاق داشتن

اشتیاق ، احساس عالی در شما بوجود می آورد و باعث میشود شروع خوبی در گفتگو داشته باشید . بنابراین در خود شور و اشتیاق ایجاد کنید. فکر کنید اشتیاق شما تا چه اندازه اعتماد به نفس و توانایی صحبت کردن موثر را افزایش می دهد.شاید شما هم با افرادی برخورد داشته اید که وقتی راجع به موضوع مورد علاقه خود در حال صحبت کردن هستند، شوق و علاقه در رفتار و صحبت کردن آنها نمایان است. یا بالعکس افرادی که آنقدر بی اشتیاق و بی انرژی صحبت می کنند که هر فردی از مصاحبت با چنین فردی کسل می شود. با ایجاد شوق و علاقه مندی در رفتار و در حرف زدن خود ،  نشان می دهید  که  نیاز شما چیست ، اگر  چنین  اشتیاقی  در وجودتان پنهان باشد  و بخواهید به هر شکلی به این حد از توانایی برسید ، هیچ عاملی توان توقف کردن شما را نخواهد داشت.

۲ . تصمیم گیری

اشتیاق به تنهایی کافی نیست ، عامل مهم دیگر مصصم بودن در تصمیمات و انتخاب درست کلمات است. صحبتهاتون را از قبل آماده کنید و بهترین را انتخاب کنید ،شما باید هر روز تمام تلاش و توان خود را به کار بگیرید و با تصمیمی درست بر تمام موانع غلبه کنید ، در واقع هر کاری که می توانید برای رسیدن به خواسته تان انجام دهید و با داشتن مطالعه و تصمیمات درست راه های موفقیت خود را هموار کنید .

۳ . نظم 

باید برای انجام این برنامه نظم داشته باشید و زمان های کافی در طول روز برای تمرین اختصاص بدهید و برای تسلط در کلامتان مدام در طول روز حرف بزنید و سخنرانی کنید تا جایی که کاملا در آن مهارت یابید . بدانید برای رسیدن به هر هدفی باید به سختی بکوشید و برای کسب هر نوع مهارت تلاش بی وقفه و ادامه دادن راه از ضروریات است .

۴ . اراده و عزم راسخ

در نهایت باید اراده و عزم راسخ داشته باشید و در مقابل هر تاخیر یا هر عاملی که باعث تعلل و سستی شما در رسیدن به یک گفتگوی عالی می شود ایستادگی کنید . با یک میل شدید و عزم راسخ شروع به صحبت کنید. اگر میل شما رنگ پریده باشد، موفقیت های شما هم همان رنگ را به خود خواهد گرفت . برای  داشتن بیانی موثر  باید اطمینان  پیدا کنید که حرفی  برای  گفتن  دارید  و  می دانید که چه  می خواهید  بگویید . برای اطمینان از آمادگی کامل برای بیان تاثیرگذارتان از قبل جلوی آیینه یا در حضور یک دوست و یا با استفاده از ضبط صوت چندین بار تمرین کنید . شما به هر حال می توانید مطمئن باشید که آموزش، تلاش  و  تمرین وحشتی را که از صحبت کردن در جمع دارید از بین می برد و در شما اعتماد به نفس و جرات بیشتری به وجود می آورد. اگر شما موارد بالا را رعایت کنید ولی بی اراده باشید در نهایت قادر به موفقیت چشمگیر نمی شوید و بعد یک مدت خسته می شوید و ادامه مسیر برایتان دشوار می شود.

۵ .  واضح و شنوا صحبت کنید

اگر بعضی از شنوندگان، حرف های شما را به وضوح نشوند، کم کم حوصله شان سر می رود، با یکدیگر صحبت می کنند، به افکار خود فرو می روند و یا به کار دیگری مشغول می شوند. آهنگ صدای خود را تغییر بدهید، صحبت کردن با لحن یکنواخت، کسالت آور است و باعث می شود به حرف های شما گوش ندهند.