به سایت مینو علیمحمدی (مدرس دوره‌های زندگی موفق) خوش آمدید

نکاتی برای داشتن آغازی خوب در سخنرانی

 

آغاز خوب نیمی از راه است . اولین سی ثانیه ی سخنرانی، بسیار مهم است. وقتی صحبت های خود را شروع می کنید ، باید روی همه چیز تمرکز نمایید تا بتوانید تاثیر قوی ای روی مخاطب بگذارید . شروع موفق برای جذب مخاطب اهمیت فراوانی دارد. یکی از بزرگ ترین مشکلات افرادی که می‌خواهند سخنرانی داشته باشند، شروع کردن آن است. اصلاً بزرگ ترین ترس از سخنرانی در آغاز آن است. چرا که اگر شروع خوبی داشته باشیم، انرژی و اعتماد به نفس بسیار بالایی خواهیم گرفت و مطمئناً سخنرانی و فن بیان خوبی هم خواهیم داشت. پس مهم ترین قسمت سخنرانی، شروع کردن آن است.

در بسیاری مواقع، علت ترس ما از سخنرانی کردن در برابر جمع این است که نمی‌توانیم خودمان را روی استیج ببینیم و تصورات اشتباهی در مورد خودمان می‌کنیم!

فکر می‌کنیم وقتی بالا هستیم چقدر زشت دیده می‌شویم، چقدر استرس‌مان واضح است، چقدر لرزش دست‌هایمان دیده می‌شود و …

 

با اعتماد به نفس شروع به سخنرانی کنید

وقتی معرفی شُدید ، با اعتماد به نفس روی صحنه قدم بگذارید. باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشید تا بتوانید به راحتی صحبت کنید.چند لحظه کل تالار سخنرانی را با چشم برانداز کنید و خوشحال باشید که با تمام این افراد در یک جا جمع شده اید . اعتماد به نفس را می‌توان مهم ترین فایده یک شروع عالی دانست و فکر می‌کنم اگر به دنبال مزیت برای شروع خوب می‌گردید، همین برایتان کافی باشد . یکی از نکاتی که باعث می‌شود تا با اعتماد به نفس بالا به سخنرانی بپردازید، اینکه مخاطبان و شنوندگان را در کنار خود حس کنید نه در مقابل خودتان.

 

آرام و با لبخند روی صحنه بایستید

 وقتی آرام هستید و لبخند روی لب دارید مخاطبینتان هم با آرامش شما ، آرام می شوند. در این حالت با قدرت و واضح صحبت های خود را آغاز کنید و تا پایان به این شیوه ادامه دهید.

آرام بودن شما به معنی یکنواختی در بیان نیست بلکه مخاطب می فهمد که تسلط کافی بر روی موضوعتان دارید.

 

 تمرین داشته باشید

طبیعی است تکرار، تمرین و تلاش، می‌تواند تسلط شما را بر سخنرانی افزایش دهد و این روند، در طول زمان طی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.