به سایت مینو علیمحمدی (مدرس دوره‌های زندگی موفق) خوش آمدید

مهارت حل مسئله

 

مهارت حل مسئله فرآیندی ذهنی است که شامل کشف، آنالیز و حل مشکلات میشود. هدف نهایی حل مسئله غلبه بر موانع و پیدا کردن بهترین راه حل برای موضوعات است. بهترین راه حل برای رفع مشکلات را نمی توان به صورت تعریف کلی ارائه دارد. در واقع بسته به موقعیتی که فرد در آن قرار دارد راهکارها متغیر است. در بعضی از مسائل بهترین روش این است که افراد اطلاعات خود را بالا ببرند و دانسته های قبلی خود را به کار ببندند. گاهی نیز بهتر است تا افراد از خلاقیت خود به صورت بداهه استفاده کنند. یادگیری مهارت های حل مسئله به شما کمک می کنند در مواجهه با تعارضات راه حلهای گوناگون را در نظر بگیرید و بهترین آنها را انتخاب کنید.

لزوم بهره مندی از مهارت حل مسئله

حل مسئله از جمله مهارتهای زندگی است که بهره مندی از آن منجر به پیشرفت در زندگی و بهبود روابط اجتماعی میشود. ممکن است مشکلات مدام به سمت شما هجوم بیاورند و شما را به زحمت بیاندازند. در صورتی که توان مقابله با آن ها را به شیوهای مؤثر نداشته باشید آسیب های روحی فراوانی به سراغ شما می آیند. به کارگیری مهارت حل مسئله از این موضوعات جلوگیری میکند.

چگونه مهارت حل مسئله را در خود پرورش دهیم؟

۱ .شناسایی مسئله

این مرحله ممکن است بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما همیشه شناسایی مسئله کاری ساده به شمار نمیرود.

در پاره ای از اوقات، افراد درگیر در یک مسئله ممکن است به اشتباه تنها بخشی از مسئله را به عنوان مشکل در نظر بگیرند. این امر باعث می شود تا تلاشهای افراد ناکافی و با بی ثمر باشد.

۲٫تعریف مسئله به گونه ای برای خود شرح دهید که رسیدن به هدف در آن امکان پذیر باشد

در این مرحله باید تعریف مشخص داشته باشید و بصورت دقیق و با جزییات به آن بپردازید . تا جایی که می‌توانید اطلاعات جمع آوری کنید و با افرادی که با این مسئله درگیرند مشورت کنید.

بعد از اینکه اطلاعات را جمع آوری و مرور کردید، شما درک درستی از مسئله و مهمترین عاملی که آن را به وجود آورده است خواهید داشت.

 ۳٫پرورش دادن راه حل

برای پرورش دادن در حل مسائل ابتدا باید الگوهای نوعی که هر فرد در مواجه با مسائل قبل خود به کار برده است را شناسایی و میزان اثر بخشی آن را آن را مشخص کرد. گاهی اوقات استفاده از روش‌های قبلی و قدیمی برای حل مسائل جدید کارساز نخواهد بود. روش‌های سنت شکن و تغییر الگوهای قبلی به وسیله تغییر نگرش به موضوع و دیدن آن از زوایای متفاوت امکان‌پذیر می‌باشد.

 ۴٫سازماندهی اطلاعات و انتخاب بهترین راه حل

در این مرحله هریک از راه حل‌های به دست آمده مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و فرد سودمند بودن یا نبودن آن‌ها را برای رسیدن به راه حل مناسب ارزیابی نموده و پیامدهای آن را با خود و دیگران مورد قضاوت قرار می‌دهد.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.