به سایت مینو علیمحمدی (مدرس دوره‌های زندگی موفق) خوش آمدید

راهكارهای اساسی برای خانواده ای مستحکم داشتن

 

یکی از اصول مهم و زیربنایی در خانواده، امید به آینده است . خانواده سالم نيازهايي فراتر از مسكن، غذا، تحصيل و حتي امنيت جسمي و جنسي اعضاي خود را برآورده مي سازد. اعضاي خانواده به خصوص كودكان به نوازش، در آغوش گرفتن، شنيده شدن و مورد توجه قرار گرفتن نياز دارند. ما احساس هايي داريم كه لازم است به آن ها اجازه داده شود تا ابراز شده و پذيرفته شوند، چيزهايي را از دست داده و مي دهيم كه نياز داريم براي آن ها سوگواري كنيم، ما به صداقت نياز داريم تا بتوانيم خود حقيقي مان را آشكار كنيم و خلاقانه زندگي معنوي داشته باشيم.

از جمله نیازهای مهم در خانواده عبارت اند از:

نیاز به درک شدن از نظر روحی، عاطفی و اجتماعی

نیاز به کاهش استرس و فشار روانی

نیاز به محبت و عشق

نیاز به همکاری و همدلی

از عوامل مهم در استحکام خانواده  وجود  ارتباط سالم بین اعضای خانواده است که

شناخت ساختار یک ارتباط سالم و هدفمند در سطح خانواده می تواند در رشد هر چه بهتر جایگاه فردی و اجتماعی انسان تاثیر بسزایی بگذارد.

یکی دیگر از مسایل تحکیم  بنیان خانواده استفاده از رسانه می باشد ، استفاده افراطی از تلویزیون یا هر رسانه  دیگر باعث آسیب در بنیان خانواده  می شود  و فرصت  گفت و گو اعضای خانواده را کاهش می دهد .

مورد  دیگر وقت  نگذراندن  والدین  با کودکان می باشد ، اکثر والدین ساعتهای  طولانی خارج  از

منزل می باشند  که  می تواند در کارکرد تربیتی و رشدی  کودکان در خانواده  مشکل آفرین  باشد .

فرصت نداشتن والدین برای بردن کودک خود به پارک و فضای بازی و حتی در داخل منزل فرصت بازی با کودک را نداشتن ، می تواند کودک را منزوی کند و در رشد کودک تاثیر منفی داشته باشد .

خانواده باید زمان کافی برای بودن در کنار همدیگر را داشته باشند و باهم صحبت کنند و مشکلاتشان را مطرح کنند. احساس تعهد در قبال یکدیگر بسیار ضروری می باشد و همدیگر را همان طور که هستند بپذیرند و انتظارات و توقعات خود را کاهش دهند .

اگر در خانواده‌ای صبر وجود داشته باشد کشمکش  و درگیری  در آن خانواده کمتر است، اگر کم باشد قابل رفع است ، اما اگر صبر وجود نداشته باشد اعضای خانواده سریع و عجولانه واکنش نشان می‌دهند. صبر نداشتن یعنی من تحمل نکنم چیزی را از طرف مقابل خودم یا از طرف پدر و مادرم یا فرزندانم یا همسرم. وقتی شخصی سریع واکنش نشان می‌دهد یعنی من صبور نیستم و کسی که صبور نباشد هر جا برود و با هر کس ارتباط بگیرد قطعاً مشکلاتی بین آن‌ها به وجود می‌آید.

وجود صبر در ارتباط‌های  فرد و در روزمرگی‌های زندگی، ترافیک، مشکلات اداری و سازمانی ضروری است ، باید صبور باشیم تا بتوانیم از مشکلات زندگی پیروزمندانه بیرون بیاییم .

برای ایجاد ، حفظ  و استمرار یک خانواده  مستحکم  و پایدار باید هر یک  از زوجین  تلاش  مستمری داشته باشند  و در زمینه های رشدی  دیگر اعضای خانواده کمک حال همدیگر باشند .  مطالعه کنند و بیشتر بیندیشند و به  همدیگر احترام  بگذارند تا خانواده ای سالم  و فرزندانی سالم تحویل جامعه  بدهند. پیشـرفت اعضاي خانواده و جامعه در گرو پیشرفت تمامی اعضاي خانواده است .

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.