به سایت مینو علیمحمدی (مدرس دوره‌های زندگی موفق) خوش آمدید

برطرف کردن ترس از صحبت کردن در جمع

ترس از صحبت کردن در جمع حسی کاملا طبیعی است و همه‌ی ما این حالت را بارها تجربه کرده‌ایم. حتی بزرگ‌ترین سخنرانان دنیا، در اولین سخنرانی‌های خود اضطراب داشته‌اند. بسیاری از افراد، از سخنرانی برای جمع کثیری از مردم واهمه دارند؛ به این حالت گلاسوفوبیا (ترس از سخنرانی) گفته می‌شود. اما برای غلبه بر این ترس چه باید کرد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد این مبحث و راهکارهای آن بیشتر آگاه شوید.

 

راز افراد اجتماعی و موفق، آن‌ها که عالی ارتباط برقرار می‌کنند چیست؟ یکی از مهمترین دلایل شیوه صحبت کردن آن‌ها است. تن صدا، شدت، لحن و توجه به حرف‌هایی که از دهانمان بیرون می‌آید مهمترین موارد تاثیرگذار در این موضوع هستند.

 

هنر خوب صحبت کردن در زندگی مهارتی ضروری است. گفتگو، شما را به دیگران معرفی می‌کند؛ به افرادی مهم که می‌توانند استاد، کارفرما، کارمند، شریک یا دوست شما باشند. بدون گفتگو به عنوان پایه‌ی این روابط، ساخت ارتباطات اجتماعی، راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا پیشرفت و گسترش کارتان بسیار دشوار خواهد بود.

 

 

چرا مهارت‌های اجتماعی مهم هستند؟

برای اینکه با مهارت صحبت کردن در جمع آشنا شویم، اول باید بدانیم که مهارت‌های اجتماعی چرا مهم هستند. مهارت‌های اجتماعی، رمز برقراری رابطه‌ی دوستانه و ایجاد یک شبکه‌ی حمایت اجتماعی قوی است که به شما کمک می‌کند حین اینکه به نیازهای دیگران احترام می‌گذارید، نیازهای خودتان را هم برآورده کنید. همه‌ی افراد، ذاتا با مهارت‌های اجتماعی خوب متولد نشده‌اند؛ این مهارت‌ها را هم درست مانند هر نوع مهارت دیگری، باید با تمرین‌ مکرر و آزمون و خطا فرا گرفت.

 

شیوه های تقویت توانایی حرف زدن در جمع

خودگویی (گفت و گو با خود)

برای غلبه بر احساس دستپاچگی در موقعیت های اجتماعی از خودگویی های مثبت استفاده کنید؛ مثلا اینکه:

من از خودم رضایت دارم، نیازی به تایید دیگران ندارم.

با اشتیاق به صحبت های اطرافیان گوش می دهم و از همین طریق با آنها ارتباط برقرار می کنم.

با افراد غریبه، در مهمانی ها آشنا خواهم شد و صحبت می کنم بدون آنکه نگران باشم در مورد من چه فکر می کنند.

در موقع حرف زدن نفس عمیقی از ناحیه شکم به کشید تنفس عمیق شکمی  می توانند عمق صدای  شما را بهتر کنند و کمک کنند که اعتماد به نفس شما در ذهنتان افزایش یابد.

ترس را از بین ببرید

می‌دانید، اگر کاری را یکسره و پی در پی انجام دهید، شدت استرس آن کار برایتان کاسته خواهد شد. دیل کارنگی می‌گوید که در هر جلسه‌ای که حضور دارید، پیش دیگران صحبت کنید ولو اینکه خرابکاری کنید. شما در عرض چند ماه بعد بی‌شک اضطراب و ترس خود را نسبت به صحبت کردن کردن در جمع را از دست خواهید داد.

پیش از حرف زدن فکر کنید، در صورت لزوم از قبل آماده شوید

می‌خواهید بدانید که چگونه خوب صحبت کنیم؟ اولین پاسخ این سوال این است که «قبل از اینکه حرف بزنید، فکر کنید»؛ جمله‌ای که آن را همیشه در کتاب‌های حوزه‌ی توسعه‌ی فردی پیدا می‌کنید. اما باز هم بسیاری از ماآن را رعایت نمی‌کنیم.سخنرانی خود را ده تا بیست بار تمرین کنید و مطالب را به چند قسمت عمده تقسیم کرده و هر بار به تمرین یک قسمت از آن بپردازید.

 

صحبت های خود را قوی و با اعتماد به نفس آغاز کنید. حرف زدن با صدای آهسته شرایط را برای شما سخت می کند. در همان شروع سخنرانی با صدای بلند و رسا حرف بزنید تا اعتماد به نفستان نیز افزایش یابد.

از خود فیلم بگیرید. سپس تغییراتی که لازم است اِعمال شوند را یادداشت کنید. احتمالاً از اینکه چه قدر مقتدر به نظر می‌رسید، شگفت زده خواهید شد.

ورزش منظم

قبل از صحبت‌ کردن برای دیگران باید هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی آرامش داشته باشید برای این‌ کار می‌توانید از روش‌های کاهش استرس مانند ورزش کردن، داشتن خوابِ مناسب، تغذیه سالم، مراقبه، یوگا و نظایر آنها استفاده کنید. تمرینات ورزشی علاوه‌بر اینکه برای آرامش ذهن مفید هستند، اعتماد به نفس را نیز افزایش می‌دهند و تقریبا احساس اضطراب را از بین می‌برند.

افکار خود را مثبت کنید

یکی دیگر از راه‌های کنترل اضطراب پرورش افکار مثبت است. تفکر مثبت به تلاش و تمرین فراوان نیاز دارد. شکرگزاری از هر چیز کوچکی افکار مثبت را در شما تقویت می‌کند. سعی کنید برای هر اتفاقی که می‌افتد چند خصوصیت مثبت و خاص ذکر کنید و آن‌ها را بر روی کاغذ بنویسید. این تمرین مغزتان را وادار به مثبت اندیشی می‌کند

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.